Arkkitehtuuriprojekteissa palkitaan huolellinen valmistelu – autokuljetuksesta materiaalivalintoihin

Arkkitehtuuri on paljon muutakin kuin upeita luonnoksia ja niiden pohjalta toteutettavia näyttäviä rakennuksia. Alaan liittyy lukemattomia liikkuvia osia, joista on samanaikaisesti pidettävä huoli projektien onnistumisen takaamiseksi. Kun käynnissä on arkkitehtuuriprojekti, voi se hyvin helposti mennä pipariksi, ellei sitä ole valmistellut ja suunnitellut riittävän huolellisesti alusta loppuun. Riski on olemassa riippumatta siitä, puhutaanko pienen piharakennuksen suunnittelusta ja rakentamisesta vai mittavan monitoimikeskuksen kehittämisestä.

Vaikka arkkitehdin työssä piirroksilla, mitoilla ja erilaisilla laskelmilla onkin suuri rooli, eivät ne pelkästään riitä takaamaan projektin onnistumista. Oli rakennusprojekti mikä hyvänsä, niin arkkitehtien kuin rakennusurakoitsijoidenkin on kiinnitettävä huomiota pieniinkin yksityiskohtiin aina kuljetusratkaisuista materiaalivalintoihin. Jokainen kokenut arkkitehti tietää, ettei halvin todellakaan aina tarkoita parasta. Seuraavaksi tarkastellaan muutamia esimerkkejä, joilla voi olla arkkitehtuuriprojektien onnistumisen kannalta hyvinkin suuri vaikutus.

Hyvin varusteltu huoltoauto tuo tavarat perille priimakuntoisina

Yhtenä erittäin hyvänä esimerkkinä arkkitehtiprojektin onnistumisen varmistamisessa voidaan mainita toimituksissa käytettävät kuljetusratkaisut. Jo pienimuotoisempienkin projektien toteuttamisessa tarvitaan huolella suunniteltuja logistisia ratkaisuja. Riittävän laadukkaat huoltoauto kalusteet takaavat sen, että rakennusmateriaalit saadaan turvallisesti kuljetettua paikan päälle ilman vaurioita. Etenkin jos materiaalien eteen on nähty vaivaa ja niiden saaminen toimittajalta on ollut alusta alkaen haastavaa, ei kuljetusvaiheessa mokailuun ole varaa. Pahimmassa tapauksessa jonkin tärkeän elementin puuttuminen kriittisellä hetkellä voi siirtää koko projektin valmistumista kauas eteenpäin.

Mikäli kuljetuksen järjestää sattumanvaraisesti millä tahansa pakettiautolla tuotavaksi, ei siitä välttämättä seuraa hyvää. Jotta tavarat saadaan perille, autossa on oltava ensinnäkin riittävän hyvä varustelu. Se voi koostua esimerkiksi hyllyistä, kattovarusteista ja kuormankiinnityksestä, jonka lisäksi etenkin suuremmissa kuormissa erilaiset lavatarvikkeet ja vetolavat voivat tulla kyseeseen. Etenkin pidempään toimineet arkkitehtifirmat ovat useimmiten varmistaneet luotettavat yhteistyökumppanit, mutta jos kyseessä on vasta aloittava firma, on kuljetusfirman valinnassa oltava tarkkana. Tasokas ja tehtävään soveltuva auto kuljetusten hoitamiseen on erittäin tärkeä.

Materiaalivalinnat määrittelevät onnistumisen pitkällä tähtäimellä

Arkkitehtuurissa materiaalivalinnoissa ei ole yksinomaan kyse lujatekoisimpien, edullisimpien tai trendikkäimpien rakennusmateriaalien valitsemisesta. Valintaprosessin aikana voidaan sukeltaa paljon syvemmällekin ja keskittyä esimerkiksi rakennusmateriaalien paikallisuuteen, toiminnallisuuteen, muokattavuuteen ja aistituntemuksiin aina väreistä ja tekstuureista lähtien. Luonnollisesti myös ympäristö ja sääolosuhteet sanelevat materiaalivalintoja – ei ole lainkaan sattumaa, että Suomessa rakennusmateriaaleiksi päätyvät useimmiten aivan eri materiaalit kuin vaikkapa Espanjassa.

Aivan lähihistoriastakin löytyy useita surullisia esimerkkejä epäonnistuneista materiaalivalinnoista, joissa päätöksiä on tehty tunteen ja vallitsevien trendien pohjalta sen sijaan, että valintaprosessissa olisi otettu huomioon erilaisia seikkoja laajemmin. Kun arkkitehdit valitsevat projekteihin materiaaleja, on tärkeää myös oppia muiden tekemistä virheistä ja kiertää ne itse kaukaa.

Realistinen aikatauluttaminen kannattaa

Oli kyse mistä hyvänsä projektista, on projektinhallinnassa yksi tärkeimmistä seikoista oikein tehty aikatauluttaminen. Etenkin aloittelevan arkkitehdin on helppoa sortua arvioimaan toimituksia ja rakennusvaiheita ylioptimisesti, mikä kuitenkin kostautuu ennen pitkää. Mikäli jokin menee mönkään projektin aikana sellaisessa asiassa, jonka olisi voinut välttää huolellisemmalla suunnittelulla, on asiakas lähes vuorenvarmasti tyytymätön. Kaikkein järkevintä onkin jättää hieman puskurivaraa siltä varalta, että vastaan tulee odottamattomia yllätyksiä tai vastoinkäymisiä.

Edellä mainitut kolme seikkaa ovat vain muutamia esimerkkejä kaikista niistä liikkuvista osista, joita arkkitehtien on huomioitava projekteja suunnitellessaan. Usein oikeanlaisten kontaktien ja kokemusten myötä suunnittelu ja ennakointi helpottuu, mutta aloittelevakin arkkitehti pääsee jo pitkälle ottamalla jo etukäteen huomioon eri vaiheiden kriittisimmät osat. Kuten millä tahansa muulla toimialalla, myös arkkitehtuurissa huolellisesti valmistautumalla on mahdollista säästyä monelta murheelta.